دلایل افسردگی مادر ها افسردگی

راهی برای افسردگی همه چیز درباره افسردگی راهی برای فرار از افسردگی راهی برای کاهش افسردگی همه چیز درباره ی افسردگی راهی برای رهایی از افسردگی همه چیز درباره ی افسردگی چگونه افسرده نباشیم چگونه افسرده نباشیم افسردگی راهی برای جلوگیری از افسردگی افسردگی افسردگی راهی برای جلوگیری از افسردگی انواع افسردگی راهی برای رهایی از افسردگی دلایل افسردگی راهی برای افسردگی دلایل افسردگی همه چیز درمورد افسردگی

دلایل افسردگی مادر ها

در دوران بارداری هورمونهای جنسی استروژن و پروژسترون تا حد زیادی در بدن مادر افزایش می یابند و بلافاصله پس از زایمان ، این هورمون ها شروع به کم شدن می کنند. این تغییر ناگهانی میزان هورمون باعث بروز نوعی افسردگی به نام افسردگی مادر (Maternity Blues) می شود.

میزان هورمونهای جنسی استروژن و پروژسترون در حین بارداری افزایش می یابد و بعد از به دنیا آمدن نوزاد، مقدار آنها شدیداً سقوط می کند. این تغییر ناگهانی در میزان هورمونها می تواند گاهی اوقات باعث شروع شدن افسردگی گردد. حدود نیمی از کسانی که به تازگی مادر میشوند دچار وضعیتی به نام افسردگی مادر شدن (Maternity Blues) میشوند، ۱۵ درصد مبتلا به افسردگی پس از زایمان خفیف تا متوسط شده و از هر ۵۰۰ مادر، یکی هم به افسردگی شدید دچار می گردد.

افسردگی مادرشدن

نیمی از کسانی که به تازگی مادر میشوند در هفته اول پس از زایمان به افسردگی مادر شدن مبتلا میشوند. معمولاً درروز سوم پس از زایمان، مادر جدید ممکن است کمی احساس تحریک پذیری کرده و شروع به گریه و زاری کند. معمولاً حال این مادران تا آخر هفته اول پس از زایمان بهبود می یابد و به وضعیت طبیعی برمی گردند. حمایت، عشق و درک آنها، تمام آن چیزی است که این افراد در این مدت به آن نیاز دارند.

افسردگی متوسط پس از زایمان

پس از زایمان، شروع یک افسردگی طولانی مدت شایع می باشد. به این افسردگی ها اغلب توجهی نمی شود و آن را معمولاً به حساب اینکه مادر در حال عادت دادن خود به مسئولیتهای جدید است و یا اینکه بیدار شدن از خواب در نیمه های شب برای رسیدن به نوزادش، او را به چنین حالتی دچار کرده است، می گذارند. شدیدترین انواع افسردگی، بلافاصله بعد از تولد نوزاد ایجاد میشوند، اما افسردگی های با شدت کمتر و شایعترین نوع آنها، از دو هفته بعد از زایمان تا یکسال بعد از آن رخ می دهند. گاهی اوقات، افسردگی مادر هنگامی شروع میشود که حمایت و توجه دوستان و خانواده نسبت به آنها شروع به کاهش می کند. علایم این نوع افسردگی ممکن است نسبت به سایر انواع افسردگی ها مبهم تر باشد. اغلب این گونه خانمها بسیار نگران هستند بخصوص در مورد اینکه آیا حال نوزادشان خوب است و از تغذیه خوبی برخودار است دلواپس می باشند. این مادران به نظر می رسد که خود را گناهکار دانسته و دائماً خود را سرزنش می کنند، همچنین آنها همیشه خسته بوده و تحریک پذیر هستند.

افسردگی پس از زایمان را نمی توان به سادگی فقط به تغییرات هورمونی خانمها مربوط دانست، زیرا تغییرات عمده هورمونی در آنها اغلب مدتها قبل از شروع افسردگی آغاز می گردد. ممکن است این تغییرات باعث شوند که خانمها، مستعد دچار شدن به افسردگی شوند اما نقش عوامل اجتماعی در بروز این افسردگی ها بسیار اهمیت دارد.

معمولاً خانمهایی که دچار افسردگی پس از زایمان هستند نیاز به درمان دارند. در تحقیقی که اخیراً انجام شده، دیده شده است که هم داروهای ضدافسردگی و هم شناخت رفتار درمانی در درمان این خانمها موثر می باشند اکثر داروهای ضدافسردگی را می توان بدون هیچ خطری در هنگام شیردهی مادر تجویز نمود.

وقتی که یک خانم، تحت درمان افسردگی پس از زایمان قرار دارد، معمولاً اگر همسر او هم بتواند درک کند که چه اتفاقی افتاده است و خود را درگیر این موضوع نماید، بسیار کمک کننده خواهد بود. در بعضی از موارد، پدرها نیز ممکن است به حمایت احتیاج داشته باشند. پدران جدیدی که دارای همسر افسرده هستند نیز در خطر ابتلاء به افسردگی قرار دارند.

خانمهایی که تحت درمان قرار می گیرند به احتمال زیاد، بطور کامل بهبود می یابند، در حالیکه خانمهایی که درمان نمی شوند حدود ۵۰ درصد احتمال دارد که تا یکسال بعد از زایمانشان بهبود یابند.

افسردگی شدید پس از زایمان

یک نوع غیرمعمول افسردگی پس از زایمان، بعضی از خانمها را مبتلا نموده و آنها را در دو هفته بعد از زایمان دچار افسردگی شدیدی می کند. احتمال ایجاد این نوع افسردگی بعد از اولین زایمان بیشتر می باشد. همچنین در خانمهایی که قبلاً دچار بیماریهای روانی بوده اند و یا اینکه در خانواده شان بیمار روانی وجود داشته است، احتمال بروز این نوع افسردگی شدید بیشتر می باشد. تصور می شد که تغییرات هورمونی ممکن است در خانمهایی که مستعد افسردگی هستند باعث شروع این بیماری شود.

در افسردگی شدید، بیمار ارتباطش را با واقعیت از دست می دهد و ممکن است دچار هذیان ها و توهمات شود. در چنین مواقعی، خطر بزرگی کودک او را تهدید می کند و مادرانی که دچار افسردگی شدید هستند ممکن است اقدام به کشتن کودکان خود بنمایند. بعضی ازخانمهای افسرده عقیده دارند که جهان بقدری بد است که آنها باید کودک خود را از این بدبختی دنیا خارج سازند (با قتل او) و بعضی دیگر معتقدند که اشکالی در کودک آنها وجود دارد و به همین دلیل اقدام به یک قتل ترحم آمیز می کنند. هنگامی که وضعیت بیمار چنین وخیم میشود، باید برای درمان، او را در بیمارستان بستری نمود. درمان معمولاً با داروهای ضدافسردگی صورت می گیرد.

بعضی از پزشکان برای افسردگی شدید پس از زایمان، درمان با شوک برقی را توصیه می کنند. این درمان سریعاً اثر کرده و مادر می تواند دوباره به کودک خود برسد و از او مراقبت نماید

دلایل افسردگی مادر ها

افسردگی,دلایل افسردگی,انواع افسردگی,همه چیز درمورد افسردگی,راهی برای افسردگی,همه چیز درباره افسردگی,همه چیز درباره ی افسردگی,راهی برای درمان افسردگی,راهی برای جلوگیری از افسردگی,راهی برای فرار از افسردگی,راهی برای رهایی از افسردگی,راهی برای رفع افسردگی,راهی برای کاهش افسردگی,راهی برای مقابله با افسردگی